25.7.2024, zahájení výstavy

V sobotu 27. července 2024 uplyne 50 let od úmrtí českoněmeckého výtvarníka Willibalda (Willyho) Russe (1888–1974), v pondělí 23. září 70 let od skonu jeho souputníka Johanna Adolfa Mayerla (1884–1954), od jehož narození 28. srpna uběhne 140 let.
Russ, rodák z Krásna (Schönfeld) i chebský rodák Mayerl prošli odbornou keramickou školou v Teplicích-Šanově (Schönau), absolvovali v oboru sochařství na vysokých uměleckých školách (Mayerl v Praze, Russ ve Vídni) a následně zahájili kariéru svobodných umělců. Vedle sochařství se věnovali i keramické tvorbě včetně výroby otopných těles (kamen), spolupracovali se soudobými architekty, navrhovali medailové ražby. Opakovaně se setkali jako konkurenti v soutěžích na realizaci pomníků či kašen a společně se sešli ve svazu českoněmeckých výtvarných umělců Metznerbund. Roku 1946 oba sdíleli osud vyhnanců a svůj život shodně zakončili v Bavorsku.

Russova autorská signatura z kamen pro chebské národopisné muzeum.

Russ po rané fázi převážně keramické tvorby ve stylu secese a art deco (práce pro porcelánky v Trnovanech u Teplic /Turn/ či vídeňské Werkstätten Karau) dospěl jednak k tvorbě s náboženskými náměty zahrnující široké spektrum od expresivních Piet a portrétů Ukřižovaného až po líbezné postavičky světic a madonek, jednak k osobité reflexi lidové keramické tvorby s rustikálně pojatými, pestře glazovanými figurami lidí i zvířat pracovanými v hrubším materiálu. Pro jeho betlémy, ilustrace lidových písní a výjevy z venkovského života je charakteristický jemný humor a laskavý nadhled. Vrchol Russovy „rustikální“ tvorby představují bohatou plastickou výzdobu nesoucí kamna pro někdejší chebské národopisné muzeum (Museum für Volkskunde), symbolizující oblast národopisného Chebska (Egerland).

Mayerlova signatura a vročení 1920 na kamnovém kachlu.

Pro Mayerla je charakteristická určitá ostrost linií a příklon ke stylizaci mohutné lidské či zvířecí figury. Značná část jeho sochařského díla je tak blízká tvorbě slavného česko-německého sochaře Franze Metznera (1870–1919), rodáka ze Všerub u Plzně (Wscherau). Ve specifických případech Adolf Mayerl zavítal i do oblasti klasického realizmu (portréty tepelských opatů, rekonstrukce antických sochařských děl pro pražskou německou univerzitu), vzácně v jeho díle nalezneme i reminiscence na barokní umění a vídeňskou secesní keramiku (plastiky puttů). Jeho zájem o folklórní tématiku nalezl výraz v pokusech o obnovu tzv. chebské majoliky s bílým nástřepím a modrou malbou a v produkci „selských“ kachlových kamen. Reliéfy venkovských muzikantů a tanečníků zdobící Mayerlem hotovená kachlová kamna představují syntézu heroického stylu (extrémně urostlé,  „hranaté“ postavy tanečníků) a okouzlení svérázem (náměty z venkovského prostředí). Přes rozsáhlou poválečnou devastaci zejména jeho pomníkové tvorby nalezneme některé Mayerlovy práce dodnes i v chebských ulicích (kašna s dudákem v Březinově ulici, tzv. Cechovní kašna v ulici Kamenné, atlant v nároží budovy na křižovatce ulic Májová a Svobody).  

Russova kamna pro chebské Museum für Volkskunde, expozice Muzea Cheb.

Práce obou tvůrců jsou od 2. poloviny 20. století zastoupeny i ve sbírce Muzea Cheb, až na výjimky se jedná o konfiskáty na základě Benešových dekretů. V případě Willyho Russe jde o díla z jeho krásenského ateliéru a již zmíněná monumentální keramická kamna pro Museum für Volkskunde, z tvorby Adolfa Mayerla muzeum vedle prací v kovu, kameni a keramice uchovává i dvě verze jeho ikonické plastiky Der Schmied (Kovář). Výbor z prací obou umělců pocházejících ze sbírky Muzea Cheb a jejich srovnání přinese výstavka s názvem „Souputníci“, jež proběhne v komorních prostorách někdejší kavárny a obchodu v přízemí hlavní budovy Muzea Cheb. Krátkodobá instalace tematicky doplní stálou expozici Muzea Cheb, jíž vévodí monumentální Russova kamna pro chebské Museum für Volkskunde zrestaurovaná v letech 2021–2022.

Zahájení proběhne ve čtvrtek 25.7.2024 od 17 hodin ve výše uvedených prostorách Muzea Cheb. Po prohlídce instalace bude možno zhlédnout Russova kamna ve stálé muzejní expozici. Výstava bude pro veřejnost přístupná od pátku 26. července 2024 do neděle 29. září 2024, a to denně mimo pondělí, vždy od 9 do 17 hodin.